A reyalidat d’Espanya no ye a que mos fan creyer, ixo dicen os que sapen d’economia.  No cal estar muy agudo ta veyer-lo. Fa tres anyos quí no teneba un BMW? Quí no puyaba a Formigal con o suyo Cayenne? Os que s’heban mercato un chalet en as Lomas Badaguas, que puyaban ta la val de l’Aragon.

Y agora, totz conoixemos a presonas que son en o auture, o mismo somos nusatros os que somos en l’auture. Muchos habion de marchar, mas que mas os chovens. Un estau con un porcentaches de 40% en l’auture de la choventut… qué fer? Marchar, estudear (si bi-ha diners) o… cosa.

He leyito l’articlo de Niño Becerra, Catedratico de la Ramón Llull, y soi d’alcuerdo en muitas qüestions. «Espanya tornara a estar bien» —Remake de l’espot de Aznar—; Quan estió bien? Quan Europa mos boso as autovias? Quan venion as interpresas automovilisticas porque bi-heba man d’obra barata?

A España empezaron a dejarle ser algo en los 80: España había alcanzado una masa crítica tal que posibilitaba la realización de negocios -en España- a gran escala, es decir, España ya estaba madura para ir introduciéndola en el circuito de financiero-productivo internacional. Tras la deriva hacia un enfoque monetarista: España fue pionera: el Sr. Abril Martorell, la ‘reconversión industrial’ -¿la recuerdan?-: 3 B de pelas de entonces, la introducción del IVA -sin transición-, la reforma laboral, … la entrada en Europa, y a partir de aquí la Expo, las Olimpiadas, la inversión extranjera, el boom del ladrillo, el crédito, la segunda reconversión, el new boom del ladrillo, el hiperendeudamiento, cinco millones de inmigrantes, el ‘España va más que bien’, el Mundial de Sudáfrica.

Ahora resten los fondos europeos recibidos, toda la deuda contraída: TO-DA, la inversión especulativa recibida, … ¿qué queda?, pues lo cierto es que muy poco en el haber y mucho en el debe. Y esto que queda nos dicen que corresponde a un país rico. Bueno, si comparamos a España con Albania, o con Malawi, o con Birmania, o con Surinam, pues si: España es un país rico, y las españolas y los españoles deben estar satisfechísimas/os

Y l’esvenider? Pues si, yo tamien soi con el. Si prencipio a sentir a los politicos y expertos prenunciant discursos de «no tos faigatz» «pasa rai!» ye quan tiengo cerina y medrana. No por yo, yo ya soi difuera y con suarde habre traballo uns poquers d’anyos sino por totz os que quedan, por totz os que habran de marchar.

España es un país pobre que se va a empobrecer más. España seguirá exportando lo que ahora exporta si sus costes de producción son lo suficientemente bajos como para que lo que vende fuera sea competitivo, pero como lo que España fabrica es de bajo valor será a través de salarios reducidos, impuestos reducidos, despidos baratos y flexibilidad flexible como España logrará mantener su competitividad. España seguirá recibiendo turistas, pero como las capacidades de gasto de la mayoría de gentes que a España vienen van a menos, España necesitará abaratar más y más lo que España ofrece para que esos turistas cada vez más pobres continúen viniendo. Y, ¿qué más exportará España?, algún bien y servicio de muy alto valor elaborado en los escasísimos clusters tecnológicos que en España hay, y poco más, y con eso España va tener que crecer para pagar lo que debe, alimentar y cuidar a su ciudadanía, y hacer hucha para el futuro. Como que no, ¿verdad?.

Agárrense a la silla porque vienen curvas: ríanse de las del Col de Turini. Cuanto más oigan que España es un país rico, peor será; cuanto más se repita que las rentas medias españolas van a poder afrontar sin problemas los ajustes que vienen, más terrible será. Agárrense a la silla porque lo que viene es fuerte, y lo peor: es inevitable, por lo que aquello de que ‘Virgencita: que me quede como estoy’, es imposible. Amén.

Si. Puet estar que siga una dentrada muit pesimista, pero si queretz, podetz mirar aquí lo que pasaba en Grecia, un anyo antis de tot isto. Tos remeratz de la canta de Bob Marley, Exodus? Pues ixo, movement of the people.